Dołącz się  |  
Karta 4metal  |  
O Nas  |  Strona Główna  |  Aktualności  |  Wydarzenia  |  Media  |  Galerie Zdjęć  |  Dołącz się  
SZUKAJ
zaawansowane
Inwestycje w ciekły gaz
(19. grudzień 2014)

Sześć uczelni morskich i politechnik z północnej Polski, spółki Polskie LNG i PGNiG, a także porty w Szczecinie, Świnoujściu i w Gdyni chcą wspólnie rozwijać nowe technologie LNG na Bałtyku. Powołały konsorcjum - Polską Platformę „Innowacyjne Technologie Morskie”.

Członkowie konsorcjum informują, że Platforma to pierwszy krok w kierunku rozwoju rynku LNG w Polsce. Uczelnie, porty i obie spółki – Polskie LNG oraz PGNiG – mają zamiar stworzyć pomost między biznesem i nauką, dzięki któremu skroplony gaz ziemny stanie się podstawowym paliwem dla statków na Bałtyku. Sojusznikiem w tej sprawie jest Unia Europejska, która chce, by jednostki pływające po Morzach Północnym i Bałtyckim oraz Cieśninie La Manche zmniejszyły od 2015 r. zawartość siarki w paliwie morskim z 1 proc. do 0,1 proc. Rozwiązaniem jest LNG, które jest paliwem ekologicznym.

Photo 1
Fot: Flickr.com / Jumanji Solar / CC

Inicjatorem powołania konsorcjum jest Akademia Morska w Szczecinie – uczelnia koordynuje prace konsorcjum oraz pełni funkcję sekretariatu. Liderem konsorcjum zostało Polskie LNG, spółka odpowiadająca za budowę i eksploatację terminalu LNG w Świnoujściu.

„Innowacyjne Technologie Morskie” tworzą: Akademia Morska w Szczecinie, Politechnika Gdańska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Politechnika Koszalińska i Akademia Morska w Gdyni, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Port Gdynia oraz PGNiG i Polskie LNG. Konsorcjum jest otwarte dla innych członków zainteresowanych wykorzystaniem LNG w żegludze morskiej.

Konsorcjum przygotowało szczegółowy plan badań i rozwiązań dot. nowych technologii tak, by polski terminal stał się centrum tankowania statków napędzanych LNG.

- Trzeba przygotować system przeładunków i transportu LNG na Bałtyku, opracować rozwiązania techniczne, które poprawią efektywność i ograniczą koszty silników okrętowych napędzanych LNG, stworzyć uniwersalną koncepcję jednostek pływających, które mogłyby transportować gaz do statków pływających po morzu. Jeżeli uda się zrealizować te plany, Polska stanie się centrum żeglugi opartej na LNG na skalę europejską - mówi prof. dr hab. inż. Stanisław Gucma, rektor Akademii Morskiej w Szczecinie.

Konsorcjum chce ruszyć z badaniami w 2016 roku. Część nakładów finansowych ma pochodzić od podmiotów działających w sektorze paliw LNG dla żeglugi. O dofinansowanie Platforma aplikuje także do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

(PAP Nauka w Polsce - luo/ dym/)


Waszym zdaniem...
Dowcip dnia
Przychodzi facet do lekarza i mówi:
- Panie doktorze boli mnie po wypiciu Red Bulla .
- Gdzie pana boli?
- Tu... pod skrzydłami.
nadesłał: bartolini
dodaj dowcip
archiwum...
0.30538 sek   www.4metal.com   www.4metal.pl   www.4metal.cz   www.4metal.de   www.4metal.at   www.4metal.ch   www.4metal.ru