|
||
|
||
|
Po miesiącach stałych spadków notowaniach niektórych ceny dodatków stopowych zaczęły rosnąć, choć tylko o w granicach 1-2%. Z drugiej strony ogólne ceny wciąż pozostają niskie. Jak podsumowuje 2015 rok niemiecka organizacja stali nierdzewnej Damstahl, pomimo pozytywnych prognoz bieżący rok należy uznać za zły.
Sytuacja na rynku nierdzewnym niewiele zmieniła się od końca sezonu wakacyjnego w Europie. Poziomy marż we wszystkich zakładach produkcyjnych wciąż pozostają na mało satysfakcjonującym poziomie co zaowocowało słabszymi wynikami w trzecim kwartale bieżącego roku. Sytuacji nie poprawił nawet fakt, że udało się w pewnym stopni zwalczyć import tańszej stali z Azji i odebrać pozycje liderów takim krajom jak Chiny i Taiwan. Jak podkreśla Damstahl, problemem wciąż pozostaje ostra konkurencja na wewnętrznym rynku Europy. To skutecznie blokuje jakiekolwiek próby podbicia cen stali.
Po czterech miesiącach konsekwentnych spadków cen dodatków stopowych w listopadzie zanotowano delikatny ich wzrost. Fiński producent nierdzewki Outokumpu podniósł ceny dla typu 304 do 998 euro za tonę. Z kolei cena dodatku typu 316 wzrosła do 1.346 euro za tonę. To pierwsza podwyżka tego dodatku od marca bieżącego roku.
Jak wynika z danych Eurostatu za sierpień bieżącego roku, produkcja w branży konstrukcyjnej w krajach UE spadła o 1,2%, Analitycy tłumaczą to niską aktywnością w sektorze inżynieryjsko-budowlanym i w samym budownictwie (spadki wyniosły odpowiednio (1,9% oraz 1,1%). Najsilniejsze obniżenie aktywności tych rynków odczuły Słowacja (-5%) i Wielka Brytania (-4,8%). Tymczasem Portugalia, Polska i Francja odczuły wzrosty aktywności, które wyniosły odpowiednio 0,9%, 0,6% i 0,6%.
Zdecydowanie lepiej sytuacja prezentuje się w branży motoryzacyjnej. W sierpniu liczba nowych zarejestrowanych samochodów w Unii Europejskiej wzrosła o 10% rok do roku do poziomu 1,3 mln sztuk. Najsilniej poprawę sytuacji w tym sektorze odczuli Hiszpanie. Ilość nowych aut podskoczyła tam o 23%. Wzrosty zanotowano także we Włoszech (+17%), Francji (+9%), Wielkiej Brytanii (+9%) i Niemczech (+5%). Liderem wśród producentów w Europie jest Volkswagen z 25% udziałów, co odpowiada 2,6 mln sztuk samochodów zarejestrowanych od początku roku do tej pory.
Odmiennie wygląda sprawa w sektorze maszynowym. Według raportów VDMA, niemieckiego stowarzyszenia inżynierów, branża musi mocno walczyć na globalnym rynku. We wrześniu ilość zamówień w niemieckim sektorze spadła o 13%. Po silnym starcie na początku roku i dobrych wynikach w lipcu w całorocznym ujęciu mimo wszystko nie ma mowy o wzrostach.
W dół wędruje także ogólnoświatowa wydajność hutnicza. Po pierwszych ośmiu miesiącach br. huty na całym świecie wytopiły w sumie 4,9 mln ton surowej stali nierdzewnej. To o 5% mniej niż w tym samym okresie z roku poprzedniego.
(Damstahl)